Hørende som ”den mentale catwalken”
for døve gjennom historien?
Jeg leser en
kort og interessant anmeldelse i UiB/FoF (Institutt for filosofi og førstesemesterstudier) sin
hjemmeside, http://www.uib.no/fof/nyheter/2013/01/sykdommen-som-norm-og-det-normale-som-unntaket,
der professor i filosofi Lars Fredrik Svendsen viser sin bekymring for at vi setter
sykdommen som norm og det normale som unntaket. I følge ham kan det normale
ende opp som ”den mentale catwalken”. Den påstanden som Svendsen nå formulerer, har jeg derfor tenkt på en annen måte. Fordi den er meget interessant og aktuell for mennesker som føler seg som avvikere. Alt i alt kan denne påstanden være verdifullt bidrag til en forståelse av gjensidig anerkjennelse som noe grunnleggende og antropologisk betinget. Dette er bare min forforståelse av hva som står i anmeldelsen. Grunnen til at jeg skriver om dette, er mine egne og andre døves erfaringer som avvikere. En avviker er en person med krenkelseserfaringer.
Før jeg skriver videre, vil jeg nevne en interessant
metafor der Svendsen beskriver om supermodellene på catwalken der publikummet
sitter og studerer dem. De får lett en følelse av at de ikke oppnår der
supermodellene er. En slik følelse kan gi utslag for å bli offer for
avvikstempel. Basert på dette ville mange underlegge seg et medisinsk
behandlingsregime. Her tenker jeg for eksempel på sangeren Michael Jackson. Han
ville ikke være negroid og derfor ville han underlegge seg et slikt regime for
at han kunne oppnå det han ønsket seg: å bli mest mulig hvit. Altså var de
hvite ”den mentale catwalken” for Jackson.
Noe av det samme
opplever døve i forhold til hørende. Hørende er ”den mentale catwalken” for
døve på grunn av integreringsprosessen som nå foregår i Norge. Nedleggelsen av
3 skoleenheter i de gamle kompetansesentrene, cochleaimplanat-satsingen, fra
statlig til kommunal ansvarliggjøring for lokale skoler der døve integreres
osv. taler for seg. Cochleaimplantat (CI) er et annet eksempel på et tilbud til
døve slik at de kan høre. Rikshospitalet, Haukeland universitetssykehus og
andre sykehus som har noe med CI å gjøre, er etter min mening blitt medisinske behandlingsregimer
for døve for at de kan tilnærme seg det normale, det å ”høre”.
Døve voksne
mennesker som bruker CI flittig, er andre eksempler på ”den mentale catwalken”
som det medisinske behandlingsregimet har formet. På denne måten er det slik at
favorisering av CI-brukere har skapt et skille mellom døve med CI og døve uten
CI. Mange døve uten CI kan føle seg mer utsatt for avvikstempel i forhold til
døve med CI. Misforstå meg ikke: Det er ikke slik at det oppstår konflikt i
døvemiljøet internt, men at dette har skapt refleksjoner og diskusjoner om hva
det betyr å være døv i et samfunn som fungerer som ”den mentale catwalken” og som favoriserer døve med CI.
Mitt poeng er,
derav overskriften og det innledende spørsmålet, at ”den mentale catwalken” har
gjort døve mer "syke" enn det å kunne anerkjenne mangfoldet og forskjellighet for
de menneskene slik de er. Som Svendsen sier: ”Det er lett å gjøre ens diagnose til ens identitet. Da glemmer vi
gjerne hva diagnosen ikke forteller noe om, nemlig hvilke positive ressurser
som bor i et individ.” Ordet ’døv’ var ikke skapt av døve selv, men hørende
i historien som har stemplet slike mennesker som manglet hørsel. Utgangspunktet
var, er og blir at det er menneskene som ikke hører, likevel har positive
ressurser i seg. Disse positive ressursene ble i historiens forløp undertrykket
av ”den mentale catwalken”. Denne har produsert døve til livsudyktige mennesker
siden døvelærerkongressen i Milano i 1880 der resolusjonen for oral undervisning
av døve ble en realitet.
Merk ”Den
mentale catwalken”! For et uttrykk!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar