torsdag 7. februar 2013

Døv, dansk student

Som del av et oppdrag jeg holder på med, fant jeg en interessant og morsom historie fra Danmark. I De Døves Blad nr 9 av november 1911 på side 71, fortelles det at en døv student tok examen philosophicum:

"En døv tager examen philosophicum. Den døve danske student Gustav Emil Poulsen har iflg. "N. Tidskrift før D.skolan", i sommer bestaaet examen philosophicum med udmærkelse,"

På norsk bokmål kan dette skrives (min oversettelse fra gotisk skrift):

En døv tar examen philosophicum. Den døve danske student Gustav Emil Poulsen har iflg. "Nordisk Tidskrift fõr dõvskolan", i sommer bestått examen philosophicum med utmerkelse.  

Virkelig morsomt! Det viser at døve hadde gode evner og egenskaper til å ta utfordringer uansett hva det måtte gjelde tiltross for døvhet. Når jeg leser slike historier, blir jeg mer og mer stolt som døv.

Kan døve bli jurister, siviløkonomer, direktør for hørende firmaer eller konserner? Norge har nå en døv filosof (MA), en døv sosialantropolog (Ph.D), noen døve har tatt mastergrad i tegnspråk, en døv sykepleier, noen er blitt sexologer osv. Ja, jeg mener det er fullt mulig for døve å ta utfordringer der hørende ikke tror det er mulig.   

Det er bare å sette i gang deres drømmer og virkeliggjøre det. Alt er mulig! Kom igjen! 

2 kommentarer:

Maren sa...

Herlig lesning! :)

Deafhood, audisme og filosofisk refleksjon sa...

He he. Fant dette da jeg jobbet med bokprosjektet mitt. Synes dette måtte taes med i min blogg for å vise at det ikke er nytt at døve tar høyere utdannelse. :) Ha en fin uke!