fredag 14. mars 2014

Om møtet med Securitas-vakt

En selvopplevd situasjon
Jeg har vært mye på reise i den siste tiden i forbindelse med jobb, familiebesøk og futsal-landslaget. Det var en gang jeg tok toget fra Oslo S til Gardermoen for å rekke et fly. Da jeg ankom Gardermoen, gikk jeg med en gang inn for sikkerhetskontroll. Der var det en kvinnelig Securitas-vakt som sto for å kontrollere bagasje og reisende, og hun sa noe til meg. Jeg forsto henne ikke. Jeg pekte med fingeren på øret og ristet på hodet (i den betydningen av at jeg ikke hører). Da brukte hun tegnspråk. Vi kommuniserte på tegnspråk. Fantastisk! Jeg har fått inntrykk av at hun var CODA. Så dyktig i tegnspråk var hun! Jeg brukte ikke stemme da jeg pratet med henne. Hun forsto meg alt.  

Kort refleksjon over situasjonen 
Hva opplevde jeg i situasjonen? Et ord dukket opp for meg: BEHAGELIG og BEFRIENDE! Hun viste respekt for meg som reisende. Jeg viste respekt for henne som Securitas. GJENSIDIG RESPEKT! Her følte jeg meg ikke døv. Men som MENNESKE! Tenk om hele det norske samfunnet kunne tegnspråk i tillegg til talespråket, da ville det gå lettere for både døve og hørende å være inkludert med hverandre.

Øyvind


Ingen kommentarer: