mandag 14. mai 2012

Gullruten - "Ingen grenser!" Døve krenkes?

Døve som befolkning krenkes?

Først vil jeg gratulere prisen til gruppa "Ingen grenser!". Noe jeg forstsatt ikke forstår hvorfor. På Facebook var det en opplysning om at det skulle vises i programmet "Gullruten" på TV2. Som døv hadde jeg regnet med at det skulle tekstes eller tegnspråktolkes. Det har vært som regel hver gang det var noe innslag der døve involveres i, skulle det enten tekstes eller tegnspråktolkes. Det var blitt en vane vi har fått med oss i de siste årene. På grunn av teknologiens utvikling som gjorde teksting og tolking mulig på TV.

Jeg var hjemme denne kvelden da "Gullruten" ble vist og hadde besøk av en god kamerat. Vi satt spent på dette programmet. Verten begynte å ønske oss seere velkommen. Hvilket oss? Dette spørsmålet stilte jeg fordi det var verken teksting eller tolking. Gjentar her: Hvilket oss, spør jeg og veldig mange døve stilte det samme. 

Programmet bare fortsatte uten teksting og tolking... Jeg tenkte at dette kanskje skulle tolkes eller tekstes kun under "Ingen grenser!!-opptreden på scenen. Men nei, det var heller ingen teksting eller tolking. I 2012? Hva? Teknologien og mulighetene finnes jo overalt. Er TV2 en primitiv kanal som ikke kjenner til grensesprengning - teknologien og mulighetene for utnyttelse av teksting eller tolking?

Mens deltakerne i "Ingen grenser!" stod der og klappet. De to døve så på tolken og fulgte med hva som ble sagt. Er det kun for de to døve som får anerkjennelse? Og misanerkjennelse for resten av norske døve? Nei, dette er virkelig en form for krenkelse av døvebefolkningen eller en kollektiv krenkelse av døve. Mange døve er rasende og oppgitte overfor TV2's primitive holdning. Hvilken solidaritet?

For hva betydde 'ingen grenser' for TV2/Mastiff(?) da de lagde dette flotte reality-programmet? Var visjonen slik at begrepet 'ingen grenser' gjaldt kun for individer i det daglige livet, mens det ikke gjaldt for TV2 eller resten av døve? Støttet TV2 her en illusjon av "Ingen grenser!" bare for å gi seg selv ryggdekning? For en selvmotsigelse!

Nå er det kommet en ny og viktig type krenkelseserfaring som vi døve til felles må gi begrunnelser for hvorfor vi reagerte på denne måten TV2 håndterte. En erfaring som bør legges frem for FN's kommisjon for menneskerettigheter.

Da jeg satt og så på programmet, fikk jeg ikke med meg hva denne prestasjonen betydde for gruppa "Ingen grenser!" Jeg sitter her i dag og vet fortsatt ikke hva dette betyr. Selv om det er en god del omtale i Facebook, internett eller aviser, vil jeg ikke lese disse tekstene før jeg har fått med meg hva som ble sagt i "Gullruten". Jeg gjør det for å unngå et skjevt bilde av helheten av det som skjedde på lørdagskvelden. Ja takk til reprise med teksting eller tegnspråktolking!

Her kommer mitt kritiske synspunkt som kan virke reaksjonsvekkende for mange døve (Det er viktig for meg å understreke at dette er en kritikk av oss selv som en helhet og ikke mot de to flotte representantene i "Ingen grenser!", Bjarte Bø-Sande og Marianne Rasmussen. For jeg gir stor applaus til de to for innsatsen i realityprogrammet.):

Hvis jeg hadde vært en av deltakerne som var invitert til en slik begivenhet (samme hvilket program), hadde jeg undersøkt på forhånd om TV2 eller andre TV-selskaper ordnet med teksting eller tegnspråktolking med hensyn til mitt folk. Om det verken tekstes eller tolkes, hadde jeg takket nei til å opptre på scenen. Jeg ville ikke oppføre meg som en krenket person på vegne av mitt folk! Er jeg som døv krenket, blir hele døvebefolkningen også krenket, eller omvendt: er hele døvebefolkningen krenket, er jeg som døv også krenket. Jeg er redd for at den generelle befolkningen har en gal oppfatning av døve på denne måten. Ingen tegnspråktolker var synlig under realityserien "Ingen grenser!" og heller ikke i programmet "Gullruten".  Essensen bak "Ingen grenser!" er at det er en god reklame for mennesker som er annerledes og at de kan takle hverdagslivet like bra som de andre."Ingen grenser!" er en inspirasjon for mange funksjonshemmede til å ville klare seg like bra i hverdagslivet. Det er derfor uheldig at TV2 ikke tok hensyn til døve da de sendte "Gullruten" på TV. 

Tegnspråktolker er tekniske hjelpemidler for døve som en protese er det for en amputert person. At døve for eksempel klarer kommunisere uten tolker i slike situasjoner som i realityprogrammet, er en feil oppfatning. På samme måte er det en feil oppfatning av at en amputert person skulle klare seg uten proteser.

Det bør derfor være et prinsipp for døve, at alle TV-programmer som døve involveres i, å kreve at det tekstes eller tolkes på vegne av eget folk. 

Vil ikke TV2 bli like bra eller bedre enn NRK?  Alltid om økonomisk spørsmål! For selve teknologien og mulighetene er det egentlig ikke noe problem.

Jeg støtter to bloggere med sine innspill:

Maren Oriola:
http://www.marenoriola.no/2012/05/tegnspraktolk-oppforer-seg-vel-ikke-som-en-linselus/

Hilde Haualand:
http://mildehilde.wordpress.com/2012/05/13/ingen-anstendighet-ingen-tekster/

1 kommentar:

Anonym sa...

Heilt utruleg at tekstinga mangla på programmet!
Kven var velkomne til å sjå dette programmet,tru? Ikkje eg iallfall!