lørdag 5. mai 2012

Caster Semenya – for rask til å være kvinne?


Jeg har fulgt med en dokumentarfilm på NRK om denne sørafrikanske kvinnen som en aktiv friidrettsutøver. Hun heter Caster Semenya. Hun har gjort sine saker veldig bra før idrettsmyndighetene (AAF og IAAF) la merke til hennes mannsliknende kropp. De krevde å teste henne medisinsk for å finne ut om hun virkelig var kvinne. Mens testen var under prosess, ville idrettsmyndighetene stenge henne ute av all internasjonale og afrikanske løpekonkurranser. Det har vært en veldig tøff og vanskelig tid for henne. Hun ble krenket for sin mannsliknende kropp. Fysisk sett betyr dette at hun skilte seg fra andre aktive kvinner. Derfor oppsto det for henne en kamp om anerkjennelse for hennes kvinnelighet. Hun slet med motivasjon til trening under denne vanskelige situasjonen, og hun har vurdert å gi opp kampen. Men takket være hennes advokater og trenere har jobbet hardt for å fremme rettferdigheten. Rettferdig, fordi hun ble født som kvinne og vokste opp som kvinne. Hun utviklet seg naturlig, og har ikke gjort noe juks eller brukt manipulerende medisinske midler for å øke hennes prestasjoner. Det kan være forståelig at mistanken fant sted på grunn av hennes uvanlige fysikk til å være kvinne og i tillegg til dette løp hun for rask i forhold til de ”normale” kvinnelige løpere. 

Hvis vi sammenlikner Caster Semenya med for eksempel Usain Bolt i den mannsdominerte friidrettsverdenen, så skiller også Bolts fysiske legning seg annerledes fra andre aktive menn. Likevel forskjellsbehandles de to stjernene på hver sin kant. Bolt fikk nyte sin stjernetilværelse. Er det fordi Caster er kvinne? Er det skjønnheten i kvinnenes verden eller er det idrettsprestasjoner uansett fysikk hos kvinner som teller mest? Er menns fysikk mer akseptable enn kvinners? Er det slik at menn fritt kan utøve sine muskler til å bli store, mens kvinners utøvende fysikk begrenses? La oss anta at Bolt ofte er innkalt til ulike tester på grunn av hans fysikk og hurtighet utenom det vanlige. Bolt er ren og ærlig. Men det er Semenya også. For en forskjellsbehandling, dette her.

Takket være Caster Semenyas kamp samt hennes støtteapparater har jobbet frem til at hun i dag offentliggjøres som anerkjent friidrettsutøver. Dette betyr at hun igjen kan konkurrere med andre kvinner tiltross for hennes rå fysikk. Et gjennombrudd for henne. Hennes eksempel kan brukes i andre sammenhenger. Hun er, etter min mening, en inspirasjon for mange som er mer eller mindre krenket av en eller annen grunn. Her sikter jeg til funksjonshemmede mennesker som opplever mye krenkelser i samfunnet.

Da setter jeg i fokus på døve mennesker som et eksempel. Jeg gjør dette på grunn av mine egne erfaringer som døv. Det er naturlig. Jeg stiller spørsmålet her: Er døve for intelligente til å være mennesker? 

Dette spørsmålet mener jeg er aktuelt å reflektere over, fordi døve har opplevd mye krenkelser fra 1880 i Milano til i dag. Døve kjenner sin historie godt og kan se tilbake til hvordan de ble behandlet som underdanige i forhold til de hørende. Å være underdanige var det formyndersystemet som har skapt oss slik. Det var altså ikke vi døve som skapte oss selv til å være underdanige. Vi bærer med undertrykkelsesmekanismer som gjør at disse ligger i blodet vårt. Manipulert av formynderskapet. Det har skjedd mange barrierer for døves selvrealiseringsmuligheter gjennom historien. Formynderskapet, som var/er de sterke og konforme, til ulike tider satt/sitter igjen med sin størkne tenkning om hvordan gjøre samfunnet sunt. Hva er sunt? Er det sunt at CI-opererte døve tvinges til å lære å tale og lese av munnen og ikke bruke eller legge mindre vekt på tegnspråk? Er tegnspråket å anses som sykt? Slike holdninger finnes fremdeles i Norge i dag. De er sterke til å kjøre sitt eget spor og fortsetter i den samme retningen frem til i dag. Mens vi svake sitter igjen med krenkelseserfaringer. Vi har i mange, mange år kjempet om anerkjennelse for oss som kulturelle mennesker og for tegnspråket. Vi svake har tanker om nye muligheter til å skape nye verdier, men tankene ble oversett av de sterke. 

Min konklusjon er nietzscheansk inspirert: De sterke og konforme mennesker er sterke i sitt syn på samfunnsutvikling og holder på sitt. Men de er svake til å se andre og nye muligheter og utprøve dem i praksis. De er redde for endringer eller noe nytt. De har et stort behov for å forankre og feste rammer i det kulturelle, politiske og vitenskapelige systemet de tror på. Mens vi svake er svake til å påvirke de sterke og konforme til å endre seg. Men vi døve er sterke til å se muligheter. Mulighetene var, er og blir stadig avvist av de sterke og konforme. Vi er dømt til å leve i et konformt samfunn. Det er ikke sunt for oss å leve slik. Vi lever i illusjoner, det vil si at vi fortrenger at vi er underdanige og tror på det gode liv. Men lever vi i realitet det gode liv?

Spørsmål: Finnes det mennesker som ikke tror på mennesket Caster Semenya, men vel på lover/regler og tester? Her kan jeg si det samme spørsmålet om døve: Er det slik at det alltid finnes mennesker som ikke tror på døve mennesker, men vel på tekniske mirakler og pedagogiske metoder som kolliderer med døves naturlige behov?  

I dag, som er 2012, er det fremdeles mennesker som ikke anerkjenner døve som mennesker. Kunnskapsminister Kristin Halvorsen er blant de som ikke anerkjenner døves naturlige behov så lenge hun var fast bestemt på at 3 av 4 døveskoler nedlegges i 2014. Mens hun anerkjenner mennesker som snakker nynorsk og står inne for dette språket i undervisning. En dobbelmoral fra hennes side. I tillegg til henne er det medlemmene i utredningsutvalg, det være seg professorer, rådgivere etc., som har noe med nedleggingen å gjøre som ikke anerkjenner døves naturlige behov. For å si det rett ut: De vet ikke hva de gjør, så lenge de ikke lytter til døves egne erfaringer som elever på døveskolene og ikke minst deres krenkelseserfaringer på grunn av ulike systemers diskriminering av døve i samfunnet i lang tid.  De skaper syke mennesker. I verste fall kan døve diagnostiseres som psykisk utviklingshemmede bare på grunn av at bruken av tegnspråk minimaliseres.

På en måte kan vi si at de sterke og konforme mennesker er farlige for krenkelsesutsatte mennesker, psykososialt sett.

Se på link som et eksempel fra Danmark:

http://politiken.dk/kultur/ECE1616100/doeve-vil-have-tegnsprog-anerkendt-som-selvstaendigt-sprog/

Flott, hva? Nei, dette er utrolig.

Ingen kommentarer: