fredag 9. november 2012

Mine tanker om Castberggårdssyndromet


Jeg forstår det slik at boka Castberggårdssyndromet handler om Castberggårdssyndrom (deretter CGS) som et utgangspunkt for døves egne krenkelseserfaringer. At CGS er en konsekvens av audisme, er en påstand fra den danske fotografen og forfatteren Tomas Kold Erlandsen. Han er selv døv, og har erfaring i det å være døv i forskjellige sammenhenger innenfor den døve og den hørende verden. Boka har i den siste tiden skapt reaksjoner, både godt og vondt. Det er nå i gang diskusjoner i døvemiljøene omkring i Norden og Europa (kanskje også i USA?), og forhåpentligvis også i vitensregimene som audiopedagogikk, medisinvitenskap, spesialpedagogikk, psykologi, filosofi, psykiatri, politikk m.m. samt foreldrene til døve barn, pårørende og venner.  

På side 14 nederst skriver Erlandsen noe meget interessant: […] mental omprogrammering for å underkaste seg hørendes premisser” (min oversettelse). Dette er akkurat det den franske filosofen Michel Foucault (1926-1984) var inne i. Under den store innesperringen på 1650-tallet ble de gale satt inne og lenket seg fast på veggene. Men etter hvert med tiden utover 1700-tallet ble denne lenkingen opphevet i et forsøk på å omskape dem til ”bedre” mennesker på institusjonen. Dermed ble psykiatrien etablert som en vitenskapsdisiplin. Og det gjør det gjeldende den dag i dag. Mental omprogrammering er et fint begrep når det gjelder å manipulere, disiplinere og korrigere mennesker etter samfunnets normer og regler. At deres avvik skulle normaliseres, fulgte det kun forverring av individenes naturlige og autentiske identitet, evner og egenskaper. Fordi de oppførte seg som papegøyer uten å forstå hvorfor de burde oppføre seg slik. Noe av det samme opplevde/opplever døve gjennom mange år siden Milano-kongressen i 1880.

Jeg opplevde boka som noe foucaultsk eksempel, fordi denne nevnte ”berøvelsen” stammer fra institusjonen som vitensregimene opererte (her:døveskolene/-internatene). Foucault har skrevet om maktrelasjoner innenfor institusjonene der minst to makter stiller opp mot hverandre og fungerer som en tautrekking. Den sterke makt (vitensregimene) vinner over den svake og dominerer over systemene og individene under seg. Foucault var opptatt av det deskriptive (beskrivende) nivå, det vil si at han var interessert i alt beskrivende fra ulike situasjoner og perspektiver der vitensregimene kjemper om å beholde makt og i de situasjoner de undertrykte ble utsatt for utøvende makt. Slike maktforhold hentet han f.eks. fra dokumenterte journaler, avisutklipp, logg- og dagbøker, og blant annet ulike erfaringskilder som det sagte og det skrevne knyttet til psykiatrien, skoler, fengsler osv. Verkene Galskapens historie og Overvåkning og straff er slike eksempler. Noe Erlandsen har klart å få fram, men da i et døvt perspektiv. Dette perspektivet menes at opplevelsene som undertrykte er skrevet av en døv selv (se side 7). Dette er viktig.

At dette skaper reaksjoner, har en grunn: gjennom mange, mange år har døve selv fortrengt det å være en stolt døv person med tegnspråk som hovedspråk og sin egen integritet (den såkalte Deafhood = døv livskunst (min uthevelse)) til fordel for å være underkastet hørende/regimet (offer for deafness). Dette kan forestilles som om altfor mange døve sitter for godt inne i hulen utmyntet av hørende/regimet selv. Det finnes en huleåpning som de ikke vil ut, fordi de er indoktrinert i hørendes premisser, det såkalte Castberggårdssyndromet. De er redde for nye utfordringer eller å gjøre motstand, fordi de tror hørende vet bedre enn dem selv. Det er satt opp bål mellom døve som sitter nederst inne i hulen og huleåpningen. Ut fra bålets blafrende lys og dagens lys vises det skygger på huleveggen der døve ser på. De tror at skyggene er de ”virkelige” og ”sanne”. Nettopp disse skyggene er skapt av vitensregimene, noe som betyr oppveiingen av taletrening. Det forfatteren prøver å få fram i boka er å få døve til å komme seg ut av hulen og se omgivelsene i virkelighetens lys. Men vi må regne med at forfatteren kan få kritikk av de indoktrinerte døve som ennå ikke vil komme seg ut av hulen. Det er sunt med kritikk, og denne skaper helt klart debatt som vi trenger i vår tid.  

Min første reaksjon er setningen før forordet i boka: ”Døve settes i ”tvangstrøye” som barn” (min oversettelse). Denne setningen fikk meg til å reflektere tilbake i tiden hvordan jeg selv opplevde som barn og ungdom i de forskjellige situasjoner. En ting er helt sikkert: Jeg var ikke helt bevisst meg selv at jeg lot meg manipulere, disiplinere og korrigere av døvepedagogene. Dette er ikke ment å angripe døvepedagogene, fordi de handlet i god tro på at det de gjorde var ”riktig”. Det er bare det at de selv var ofre for det oralistiske idealet, systematiske strategier og statistikker utført av politikken og vitensregimene (biomakt and biopolitikk) slik at oppdragelsen av døve skulle finne sted der de skulle tilpasse seg hørendes normer og regler. Derfor står jeg, som var en gammel døveskoleelev, for at jeg bekrefter mitt CGS på bakgrunn av mine opplevelser i samfunnet. Det vil ikke overraske meg at forfatteren valgte å bruke det sitatet. Han valgte det bevisst som en begynnelse av boka. For å si det sånn: en meget god start til å kaste oss inn i den verden for å reflektere over oss selv: en verden vi i mange, mange år har fortrengt. Vi har kjempet og kjempet eller anstrengt oss for å få anerkjennelse som gode ”hørende”. Resultatet blir slik at vi uvitende lider av CGS. Det er forfatteren sitt utgangspunkt, slik jeg forstår det. Det er nettopp derfor jeg ser denne bok som et modig forsøk på å fremheve en virkelig bevegelse (Deafhood som eksempel som er utenfor hulen) som ble ført bak lyset av det orale regimet siden den berømte døvelærer-kongressen i Milano som fant sted i 1880 og helt frem til 1960-70-årene (deafness som eksempel som er utmyntet inne i hulen). Forfatterens forsøk på å beskrive undertrykkelsesperspektivet er annerledes enn de andre bøkene jeg noen gang har lest. Det er fascinerende. Forskning som resultat er ikke alltid solid, og heller ikke erfaringene som enkelte representerer er solide. Men de er like interessante fordi de kan samspille med eller stride mot hverandre. Derfor er forfatterens og andre døves egne samlede erfaringer viktige, så vel som det er for forskningen.

Anerkjennelse (Deafhood) versus krenkelse (CGS og audisme)
For å forstå hva CGS innebærer, må vi først forstå eller oppleve audisme. Derfor begynner forfatteren med begrepet audisme. Audisme betyr diskriminering av døve på grunn av hørselen (s.10). Diskriminering er en form for krenkelse. Jeg vil ta utgangspunkt i den tyske filosofen Axel Honneth sin forståelse av krenkelse:

”[…] ”krenkelse” eller ”fornedrelse” henviser til former for ringeakt eller manglende anerkjennelse. Slike negative begreper betegner en atferd som representerer en urett som ikke dreier seg om å innskrenke subjektenes handlingsfrihet eller påføre dem skade, men som snarere betegner et aspekt ved en skadelig atferd hvor personene krenkes inn i sin intersubjektivt ervervede positive selvforståelse” (Honneth 2008).

Ut fra dette kan vi forstå hvorfor døve er sårbart overfor krenkelseserfaringer og avhengig av andre personers anerkjennelse som mennesker. Honneth mener at det er meningsløst å forstå hva anerkjennelse er uten å oppleve krenkelser. Derfor er det viktig å forstå hva anerkjennelse er, under forutsetning av at vi først forstår hva det betyr å bli krenket. Dette er en moralsk erfaring. For å klare å unngå krenkende opplevelser (negativ moralsk erfaring) er det derfor viktig å erfare at en blir anerkjent for det man er (positiv moralsk erfaring). Dette er noe som jeg forstår ut fra forholdet mellom Deafhood som en kunnskap om anerkjennelse mens CGS og audisme som en kunnskap om krenkelse. På denne tilsvarende måten kan vi si at for å forstå hva Deafhood er, må vi først oppleve CGS og audisme.  Hvorfor er det slik? Fordi anerkjennelse utgjør forutsetningen for menneskeverdet, så vel som en utvikling mot det etiske og solidariske samfunn. Altså forholdet mellom individet (selvtillit, selvrespekt og selvverd) og den sosiale verden (sosial tillit, sosial respekt og sosial verdsettelse). Kamper for anerkjennelse tar da form av døves, som for andres, kamp for positiv verdsetting, for respekt, for rettigheter og for innflytelse. Med dette gis døve mulighet for full selvrealisering (et mål for seg selv). Men dette krever en gjensidig anerkjennelse mellom majoriteten og minoriteten (her: døve som en etnisk minoritet). Krenkelse derimot er en negasjon av anerkjennelse som kjærlighet/vennskap, respekt og ytelse/solidaritet. CGS og audisme er derfor krenkelsesformer som absolutt går utover døves selvtillit, selvrespekt og selvverd som igjen utgjør til sammen et negativt praktisk selvforhold. Samt en negasjon av anerkjennelse for Deafhood. Så lenge døve krenkes av vitensregimene og politikken, er deres praktiske selvforhold lavt. Derfor er tiden moden for at døve nå tar opp kampen om anerkjennelse for deres døvhet og identitet (Deafhood) og deres språk og kultur. 

Jeg vil se nærmere på audisme og 3 nivåer for audisme, som er hentet fra Dirksen Baumann fra University of Gallaudet. Jeg ser for meg at de nivåene innebærer krenkelsesformer som er viktige i forståelsen av anerkjennelse. I tur og orden kan jeg presentere at det individuelle nivået er knyttet til kroppslig overgrep, det institusjonelle til rettighetstap og det ideologiske til sosial nedverdigelse.

Kroppslig overgrep er den første krenkelsesform i Honneths anerkjennelsesteori. Begrepet kroppslig overgrep betyr ulike former for psykisk og fysisk vold og skade på en persons kropp. Her tenker jeg på hvordan det døve barnet/ungdommer opplever den manglende fellesskapelige språkkommunikasjonen. Og hvilke konsekvenser det vil få i videre oppvekst. I verste fall kan konsekvensen av manglende eller mangelfull forståelse for tegnspråkets betydning i den tidlige oppveksten føre til store forstyrrelser i den døves indre liv. Hvis tegnspråket og Deafhood ikke anerkjennes, kan det føre til at det døve barnet opplever manglende stimuli knyttet til emosjonalitet, kognitivitet og sosialitet. Altså vil det praktiske selvforhold bli skjevt utviklet. Med tiden vil den manglende anerkjennelsen for barnets tegnspråk kunne sette sitt preg på hele livet: selve livsviljen blir krenket. Dette er en moralsk skade på interaksjonsmønsteret (Madsen 2011). Mobbing mot eller baksnakking om døve fordi de ikke kan høre, er også krenkelser.

Rettighetstap er den andre krenkelsesform. Dette begrepet betyr negasjoner av respekt og andre former for rettslig anerkjennelse, det vil si når personen i strukturell forstand ekskluderes fra bestemte rettigheter innenfor samfunnet (Honneth 2008).  Eksempel på dette kan hentes fra de døves egne erfaringer i forbindelse med informasjonstilgjengelighet i det offentlige rom. De fleste steder er informasjon tilgjengelig via høytalere og gjennom hørselen. Døve får da ofte ikke med seg de nødvendige informasjoner/beskjeder. De må bruke ekstra krefter på å få med seg informasjon. For mange døve oppleves dette som urettferdig (Madsen 2011).
Sosial nedverdigelse er den tredje krenkelsesform som betyr en negasjon av en persons selvverdsettelse og verdsettelse fra andre personer. Denne krenkelsesformen handler om ulike måter en person kan bli degradert eller avvist på samfunnsmessig sett. Eksempler på dette kan være en arbeidsgivers undervurderende holdninger til døve ansattes ressurser, den negative reaksjonen blant døve på nedleggingen av 3 av 4 skoleavdelinger for døve i kompetansesentrene i Norge osv. Honneth skriver i denne forbindelse at:
”Hvis [det] samfunnsmessige verdihierarkiet er utformet slik at enkelte livsformer eller livssyn blir nedvurdert som mindreverdige eller mangelfulle, så fratas de berørte subjektene enhver mulighet til å gi de egne ferdighetene en sosial verdi” (Honneth 2008).
Forakt i solidaritetens område kan for eksempel manifestere seg ved at en eller flere døve blir ydmyket eller misaktet på en slik måte at deres ferdigheter og evner ikke lenger nyter noen anerkjennelse. Når det gjelder samfunnets utvikling, peker Honneth på den rollen sosiale konflikter og kamper mellom ulike grupper spiller. Han mener at alle har behov for anerkjennelse og at slike kamper/konflikter er et resultat av at dette behovet ikke blir innfridd. Døve har samme behov for anerkjennelse, men får det ikke helt. Derfor oppstår det kamp/konflikter hos døve.  Honneth mener følgelig at mennesket har en moralsk rett til å kjempe for anerkjennelse (Honneth 2010). Dette gjelder alle minoriteter, inkludert de døve, men det gjelder også majoriteten. Honneth mener at hvis den offentlige atmosfæren i et samfunn systematisk gir et negativt bilde av bestemte grupper, vil disse gruppene få vanskelig for å integrere seg og utvikle sin egen identitet i samspill med majoriteten, og hvis ikke minoriteter respekterer det samfunnet de er en del av, blir samfunnets anerkjennelse meningsløs. Like meningsløst er det imidlertid å kreve at minoriteter skal anerkjenne majoriteten, hvis minoritetene ikke interesserer seg for hvordan de kan inkluderes i samfunnets ”anerkjennelsesnett”. Anerkjennelse krever anerkjennelse (Honneth 2010).
Så langt er min forståelse av forholdet mellom anerkjennelse og krenkelse.
Kunnskap om regler for eliminasjon (=fjerning) av krenkelser og skape nye regler/normer
For å oppnå Deafhood mener jeg at det kreves mer enn bare en god medisin for å minske CGS. Når vi snakker om å forstå hva Deafhood er, må vi først forstå hva CGS og audisme er. Dette må vi gjøre en del før vi kan påstå at Deafhood er en god medisin mot CGS. For å kunne gjøre dette, må vi gå gjennom utredninger av en samling av krenkelseserfaringer som døve har, de som er utsatt for CGS og audisme. Fordi krenkelseserfaringer er beskrivende, noe som vi kan ha bruk for å forstå hvordan en døv krenkes i praksis. Dette har forfatteren hentet noen gode eksempler på krenkelseserfaringer hos døve. Hvordan bør vi gjøre dette? Ved å syntetisere de to motsvarende former (Deafhood og audisme/CGS) til et punkt som gir grunnlaget for nye regler og normer som gjelder i samfunnet. Dette er en kunnskap om regler for eliminasjon av nye krenkelser. Det er en tilblivelse eller en emning som gir et bedre samfunnsmiljø. Emning betyr her at det er en forberedelse eller i ferd med å bli til. Dette gir oss mulighet til å skaffe en oversikt over hvordan vi kan forebygge nye tilfeller av CGS og audisme-utsatte situasjoner. Dette skapes nye regler og normer for en gjensidig anerkjennelse mellom døve og hørende i samfunnet der hørende ser på døve som ressurspersoner. Hvis vi skal forstå hva Deafhood er, sier forfatteren med henvisning til Ladds definisjon: [Deafhood] er et uttrykk [som] formidler en positiv bekreftelse og aksept av å være døv” og videre: ”Deafhood er en tese om at det å være døv er en positiv verdi for hele mennesket og at Deafhood skal ikke botes som en sykdom” (Erlandsen 2012:58, min oversettelse), er det fordi kunnskap om Deafhood handler om å befri seg fra det oralistiske idealets ”fengselsområde”. Deafhood er et utgangspunkt for en døv eksistens i dens tilhørighet til det samlede døvehistoriske opphav. Dette kan ses i lys av tiden før 1840-årene, den såkalte gullalder for døve, noe som betyr at vi må se helt tilbake til ”utgangspunktet” av døvehistorien. Ja, før skillet mellom hørende og døve fant sted.
Det er interessant at forfatteren skriver om ”Døve forbilder”. Dette er et eksempel på å styrke det praktiske selvforholdet hos døve elever fordi de får muligheten til å kommunisere med døve lærere på en tilstrekkelig måte. Samt at døve lærere har kunnskaper om døv identitet, tegnspråk og døvehistorie og ikke minst og det viktigste: funksjonell tospråklighet i den forstand at døve elever lærer norsk og andre fag på tegnspråk i tillegg til døvekulturkunnskap, tegnspråk som fag, og ikke minst: døvehistorie som fag. For å kunne gjøre dette, mener jeg at døve lærere må anerkjennes som ressurspersoner og er nyttige for døve elevers personlige selvrealisering. Dyktige hørende lærere med gode tegnspråkferdigheter samt gode holdninger til døve som ressurspersoner, er også viktige. 
Og til slutt vil jeg understreke at hvis vi skal overbevise politikere og ulike vitenskapelige idealer, må vi bruke vår egne krenkelseserfaringer som argumentasjon. Deafhood alene holder ikke mål, men audisme og Castberggårdssyndromet er slike krenkelseserfaringer som vi må bruke for å argumentere hvorfor døve har et antropologisk behov for anerkjennelse på lik fot med andre hørende. Vi trenger å bli sett og bli lyttet! Hvis vi klarer å gjøre gjennomslag på sikt, er Deafhood i ferd med å bli en god medisin for døves mentale helse. Derfor gir jeg en stor ros og anerkjennelse til Tomas som forfatter av denne boka. En bok kan gi mange utslag for nye tanker og kreativitet, og ja… ikke minst rom for forandringer!
Summa summarum:
Det er lov å være en stolt Deafhood’er! Det er lov å le av deafness/det orale regimet for deres dumhet og naivitet!
Dette er mine tanker og bidrag til boka Castberggårdssyndrom. 


Litteratur
Erlandsen, T. K. (2012): Castberggårdssyndromet. Döviana

Honneth, A. (2008): Kamp om anerkjennelse

Honneth, A. (2010): ”Med bud om anerkjennelse”. Intervju med Axel Honneth ved Lysaker, O. og Jakobsen, J. i Morgenbladet 3.-9.september 2010

Madsen, Ø. (2011): Hørselshemmedes og døves individualitet og deres sosiale forhold sett i lys av Nietzsches, Foucaults og Honneths filosofi om personlig selvrealisering. Mastergradsoppgave. Universitetet i Bergen

Ingen kommentarer: