søndag 9. oktober 2011

Kvantitetstid og kvalitetstid

For en stund siden kom det et interessant innlegg i FB om begrepet 'kvantitetstid'. Da dukker det opp i min bevissthet om et annet begrep: 'kvalitet'. Da er det aktuelt å stille spørsmålet først: Hva er forskjellen mellom de to begrepene? Så vidt jeg vet (uten å slå opp i ordboka) betyr kvantitet mengde, antall, størrelse. Mens ordet 'kvalitet' kommer fra det latinske ordet 'qualis' som betyr hvordan eller hvilken (egenskap). Det forteller oss det spesifikke eller særegen egenskap ved et objekt, en prosess, et kunstverk, et litterært produkt osv. (Wikipedia).

Slik jeg forstår det, er ordene kvalitet og kvantitet satt inn i tidsbegrep. Eller rettere skrevet: Begrepene er satt sammen med tid som begrep. Hvis vi undersøker kvanitet i tid, så er det snakk om tid i mengde eller størrelse som er mest nærliggende. Å bruke tid til noe. For eksempel tid til barna, kona, venner, interesser osv. Men hvis kvalitet i tid, så er det tale om tid i spesifikk eller særegen egenskap ved noe. For eksempel en rørlegger sin tid som profesjonell yrkesutøver. Han gjør en kvalitet av seg som rørlegger. Han må kjenne redskapene, reglene, vedlikehold osv innenfor rørleggeryrket. Det samme med en kunstner som bruker sin tid til kvalitet i egenskap ved å være kunstner.

Så er det neste spørsmålet: Er kvantitet og kvalitet to sider av samme sak? Et sted på nettet leste jeg et interessant svar: Jo mer jeg er sammen med kjæresten min, jo mer kvalitet blir det. For et interessant perspektiv når jeg tenker på å dra omsorg for seg selv. Slik at man med denne selvomsorgen får hjelp til å beskjeftige seg med seg selv at man har tid i mengde til noe viktig, som for eksempel til familien. Det er nettopp dette som gir god kvalitet, fordi man bruker tiden bevisst i spesifikk eller særegen egenskap ved noe, for eksempel i rollen som mor eller far.

Ingen kommentarer: