tirsdag 17. april 2012

En moderne panoptikon? Del 2

I forbindelse med rettsaken mot Anders Behring Breivik (ABB), har det skjedd noe galt i rettsapparatet. En av meddommerne innrømmet at han i etterkant av 22.juli skrev i Facebook (FB) at "Dødsstraff er det eneste rettferdige i denne saken!!!!!!!!!!".  Da ble habilitetsspørsmålet stilt i retten (dag 2). Resultatet ble slik at denne meddommeren erkjente dette og måtte trekke seg fra denne viktige rollen.

Jeg har skrevet noe om kontroll i FB tidligere. Men nå i et annet perspektiv. La meg sitere det jeg har skrevet fra mitt tidligere blogginnlegg En moderne panoptikon?:

"For å si litt kort om hva jeg mener med dette, tar jeg utgangspunkt i begrepet panoptikon. Ordet har sin opprinnelse i gresk. Pan- = alle, -optikon = observasjon/overvåkning. Det betyr i denne tolkning at en fangevokter overvåker alle fangene i et fengsel (ikke samtidig) uten at de merker at de er kontrollert eller ikke."
Spørsmålet er nå om hva vi har skrevet i våre innlegg i FB for 1 - 2 år siden. Husker vi hva vi har skrevet? 

Jeg antar at det er ingen som husker hva man skrev. Hvis jeg spør meg selv hva jeg skrev for 1-2 år siden, har jeg stort sett glemt. Da kommer jeg inn på en tanke: 

FB er et ekstremt sosialt nettverk som fungerer som en tarantell som fanger og gifter sine bytter. Denne tarantellen er svært kontrollerende over sine bytter. Vi er byttene. Vi har ikke kontroll over det skrevne etter en lang stund. FB kan finne frem hva du har skrevet tidligere uten problemer.

Hvis du skriver negative eller stygge innlegg eller bilder i FB, kan dette gi konsekvenser for deg i fremtiden med tanke på f.eks. arbeid, fritid, familie, venner etc. Man kan skrive så mye man vil og gi uttrykk for sine meninger. Men det bør gi grunner for å tenke seg om før man setter ordene eller bilder på FB. For de blir arkivert og forblir der. De forsvinner aldri. Det er dette denne meddommeren måtte ta sin hatt og gå. Poenget mitt er at vi har noe å lære av denne type feil vi (hvem som helst) kan gjøre. Dette er i seg selv en selvkrenkelse eller en selvforskyldt handling. Noe som betyr at man ødelegger seg selv og sine egne muligheter. Derfor må vi være forsiktige med å uttrykke oss på FB.  
 
Det er viktig å ha en bevisst holdning til bruken av FB. Vi trenger etikk. 

Kan FB gjøres etisk? En utfordring!

Ingen kommentarer: