tirsdag 13. desember 2011

Livet uten arbeid


Landskap

Livet uten arbeid, men med en høy utdannelse er en side av menneskets utvikling for min egen del. Jeg er utdannet master i filosofi, og har mange ideer å produsere. Hva er et liv uten arbeid? Meningsløst liv, sier mange. For meg er det ikke det. Selv om jeg ikke ønsker å være det. Jeg ønsker meg en jobb som er bygd på min utdannelse. Som utdannet filosof er det ikke lett for meg å få en profesjonell jobb som filosof. Det hender at jeg er nødt til å se andre yrker som f.eks. rådgiver, veileder, saksbehandler enn utdanningsbaserte yrker.
 
Hva gjør jeg i den arbeidsledige tiden? Hva slags muligheter har jeg? 

Jeg har masse bøker til disposisjon hjemme. Bøker bestående av filosofi, psykologi, psykiatri, historie, sosiologi, antropologi, idrett, 15 flotte bind leksikon, Bibelen osv. Uten dem hadde jeg kjedet meg ihjel. Jeg vet at det er utrolig kjedelig å stå uten arbeid. Det kan jeg si meg enig. Men bruk av fantasi, kreativitet og ideer har jeg muligheter til å bedrive egen forskning ved siden av jobbsøking, som å skrive artikler. Har to artikler som er godt i gang. De skal etter planen til trykk i tidsskrift/artikkelsamling hos bestemte fagfelt. Å skrive artikler er en fin trening i forskningsarbeidet mitt, og som kan gi et godt grunnlag for en mulig fremtidig forskningsoppgave knyttet til en bestemt utdanningsinstitusjon. Hvis jeg ikke får jobb på en stund, så har jeg ikke tid til å ligge på sofa og ikke gjøre noe. Da bruker jeg mye tid til lesning, refleksjon og skriving, jakt etter jobber, holde kontakt med fagnettverk på UiB og HiB/omsorgsforskning, være med i lesegrupper for ulike forskningsgrupper ved UiB og HiB, holde forelesninger i ulike steder osv. Jeg er kvalifisert til en ph.D-stipendiatstilling, og bruker aktivt tiden til å finne arbeid der man kan få godt utbytte av min kompetanse på dette nivået. Det kryr imidlertid ikke akkurat med jobber av denne art, og det blir et spørsmål om tid. Det er viktig å være tålmodig og samtidig være åpen for muligheter og alternativer.

Jeg har vært svært lite aktiv i døvemiljøet i Bergen i den siste tiden. Jeg har en sønn som jeg med stor glede tar meg av i annenhver uke. I tillegg har jeg mer enn nok å gjøre. Det er snakk om prioritering av egne interesser. Det er et begrep som jeg mener er viktig for meg personlig: det greske ordet palinodi, som betyr å trekke tilbake av hva man har sagt. En slags form for forsnakkelse. For meg vil jeg omformulere slik: Å trekke tilbake (av)/[fra] 'noe'. Dette 'noe' kan for eksempel være samfunn/miljø. Jeg kaller dette  for selvomsorg/-kultivering, inspirert av Foucault. Tid til selvrefleksjon og dyrking av egne interesser. Hvis man får tid til selvrefleksjon, så har man gode muligheter til å vurdere om sine verdier og skape nye verdier på en positiv måte. Fortid, nåtid og fremtid er tre viktige aspekter å reflektere over. Fortid er en tid som er fastlagt og kan derfor ikke forandres. Samtidig er den en god læremester for oss med tanke på levd tid som handling, tenkemåter, holdninger, verdier, selvforhold, forhold til medmennesker/samfunn osv. har bidratt. Disse er med i omvurderingsprosessen i nåtiden, som jeg mener er selvomsorg/-kultivering. Og som igjen sammensmeltes i skapingen av fremtid. Fortid og nåtid fungerer som et kompass som viser veien for fremtiden. Fremtiden er som et kart. Vi må lære å tenke selv og foreta valg og handling. Til dette må vi ha vilje til å oppnå personlig selvrealisering.Viljen som er godt i seg selv og for ethvert menneske! Hva som er godt, varierer fra person til person. Å skape en fremtid for seg selv, er derfor personlig anliggende. Vi har hver for oss egne drømmer og mål. Jeg har mine egne, og dere deres.

Uten kart og kompass er vi hjelpeløse!

Dette er mine tanker for i dag.

Ingen kommentarer: