tirsdag 4. desember 2012

Å være en døv flypassasjer

Etter å ha deltatt i Snakkis-TV (program nr. 10/2012) har jeg bestemt meg for å eksperimentere en forventet erfaring: At flyvertene viser en holdning overfor meg som døv på flyet.

Mandag 3.desember reiste jeg med fly fra Bergen til Stockholm. SAS var flyselskapet mitt. Like før jeg kom inn i flyet, har jeg sagt i fra til skranken om at jeg var døv. De var oppmerksomme på dette og ba meg vise billetten. De tastet inn på dataskjermen for å gjøre de andre flyvertene oppmerksomme på at det var en døv passasjer ombord. Det var vel og gjort.

Jeg var veldig spent på denne eksperimenteringen. Da jeg sammen med andre passasjerer kom inn i flyet, ønsket flyvertene oss velkomne. Jeg fant så min sete. Da jeg satt der, kom en flyvertinne til meg og spurte om det var meg som var den døve passasjeren. Jeg svarte bekreftende på dette, og hun snakket veldig tydelig og lett å forstå. Og ikke bare det, hun brukte også gester og litt kroppspråk som gjorde det forståelig for meg.

Litt senere kom bevertingen. En annen og mannlig flyvert spurte tydelig til meg om jeg ville ha noe å drikke. Jeg ville ha en kopp svart kaffe. Han serverte kaffen for meg på vanlig måte. Jeg følte meg som en vanlig passasjer. Det var behagelig.

For å gjøre reisen mest mulig behagelig og avslappende, kan det lønne seg å si fra til skranken før ombord. Jeg skal gjøre et nytt forsøk når jeg reiser tilbake til  Bergen om noen dager. Da kan jeg si litt mer om mine erfaringer.

Når jeg skriver dette, får dette meg til å tenke på motsetningen: Å ikke si fra til skranken på forhånd. Jeg husker at jeg har opplevd mer eller mindre grad ubehageligheter. Sett at en flyvertinne ikke skjønte hva jeg sa, så ville jeg føle meg litt forlegen på grunn av kommunikasjonssvikt. Vet at det å skrive lapp og vise det til flyvertinnen hva jeg har å si. Men om noen av flyvert/vertinnene kan tegnspråk? Eller veldig tydelig i kommunikasjonen om han/hun visste på forhånd?

Min erfaring er som forventet: Det er egentlig ingen skam å si fra at jeg er døv før ombord. Og holdningene hos flyvert/-vertinnene er bedre. De er profesjonelle.

Det kan være lurt om Ål folkehøgskole og kurssenter for døve inviterer ansatte i ulike reisebransjer til informasjons- og tegnspråkkurs?

Håper mine tanker deler med dere som leser dette innlegget og prøve selv.


Ingen kommentarer: