lørdag 14. juli 2012

Grunner for min undersøkelse av de to historiske bruddene

Jeg har den 11.juli 2012 skrevet en blogg med tittelen "En komparativ undersøkelse av to historiske brudd" i forbindelse med Norges Døveforbunds historie. Jeg må få dette klart at jeg ikke er interessert i hvem som har medvirket til eller forårsaket disse hendelsene. Jeg er heller svært interessert i hvordan disses oppkomst og herkomst er mulig. Min vilje til å skrive om dette, er egentlig foucaultsk inspirert.  Det vil si at inspirasjonen er hentet fra den franske filosofen Michel Foucault.

Dette går ut på å ville til å gå nye veier, finne muligheter, opptråkking av nye spor. Denne viljen må noen ganger ende opp i blindgater. Dette er måten vi kan omvurdere av gjeldende verdier eller tradisjonelle perspektiver. Min måte å produsere slike tekster på, er "genealogisk" og "arkeologisk". "Arkeologien" avdekker brudd på dypt hav, mens "genealogien" avdekker hvor de store bølgene kommer fra. Dette er egentlig ment å være en granskning av NDFs prinsipp-erklærings og "Ja takk til begge deler"-budskaps herkomst og oppkomst. Herkomst betyr her hvilke fortidige praksiser som lever videre i dannelsen av nye vitenskaper (CI, spesialpedagogikk), poltiske ideer (integrering av døve elever, nedleggelse av døveskoler), kultur (døvekultur, tegnspråk). Mens oppkomst betyr hvilke faktorer som spiller inn og muliggjør at de kan se dagens lys. Altså gjelder disse å avdekke vitenskapene, politiske ideer, kulturene osv sine stamtre og vekstsvilkår. Jeg prøver å undersøke mulighetsbetingelsene for kunnskap om hvordan slike brudd kunne utarte seg til uheldige tendenser for NDF og den norske døvekulturen i sitt forhold til styremaktene. Det er viktig å forstå at NDF fungerer som en motmakt til styremaktene i vårt samfunn. Det betyr altså ikke at det er negativt å fungere som motmakt til styremaktene, fordi motmakt bidrar til samfunnets utvikling.

Dette er ment for å forstå hvilke praksiser disse bruddene som gjorde det mulig. Det er viktig å understreke at det finnes mange ulike praksiser: økonomiske, politiske, moralske, religiøse, juridiske, medisinske, pedagogiske osv. All kunnskapsproduksjon er som en teaterscene for publikum som vil finne ut hva som er bra og hva som ikke er det. Min hensikt er hva jeg tolker, forstår og beskriver ut fra det jeg har lest. Dette fører til at jeg tenker på hvordan ulike kunnskaper tar opp i seg, reaktiverer og skaper et nettverk av ulike maktstrategier. Ved hjelp av arkeologien kan vi vise til fundamentale brudd i NDF's utvikling. Det var dette jeg tenkte da jeg skrev om de to historiske bruddene.

Mitt poeng er at det er viktig å forstå herkomst og oppkomst i NDFs utviklingshistorie for å orientere oss i riktig retning.

Ingen kommentarer: