mandag 1. oktober 2012

Tanker om skriving

I den siste tiden har jeg ikke vært aktiv på bloggskriving. Jeg har hatt noen gode ideer til å skrive tema i bloggen, men jeg har to prosjekter som jeg holder på med nå. Jeg må prioritere dem fremfor bloggskriving for en stund. Dette er ikke ment til å være en unnskylding. Jeg er bare inne i en meget spennende periode nå. Det betyr ikke at jeg slutter med bloggskriving med det første. Mye avhenger av hva jeg driver med ved siden av dette. Med tiden vil jeg skrive mer.

Skriving er en veldig viktig del av min utvikling som filosof, og derfor er bloggskriving et utmerket utgangspunkt for å dele mine tanker med mine lesere. Å skrive er for meg blitt en livsstil. Jeg tror dette har mye å si fra mine egne erfaringer i forbindelse med mastergradsstudiet samt flere av mine semester- og forskningsoppgaver. Men å skrive blogg er ikke det samme som akademisk skriving. Jeg er klar over at mange av mine bekjente synes det er vanskelig å forstå filosofiske begreper. Da er det avgjørende at jeg skriver et enkelt og forståelig språk. Det er en utfordring å "oversette" faglig/akademisk filosofisk språk til et språk som "folk på gaten" forstår.

Det hadde vært fint om dere kan si noen ord eller kommentere hva dere synes om mine blogg-temaer, slik at jeg kan få tilbakemelding på hva som er bra og/eller dårlig, og hva som mangler eller noe dere savner. Dere kan sende email til meg: oymafil@gmail.com og skrive om det. Det vil jeg sette stor pris på. Jeg ønsker å gjøre bloggen min mer levende og spennende. 

Jeg ønsker mine lesere alt godt i tiden fremover. 




2 kommentarer:

Maren sa...

Det er altså en yrkeskade i forbindelse med blogging for min del. Jeg har faktisk problemer med å skrive en tekst så akademisk så mulig! Herlig å se at det finnes noen som sliter det samme, men på motsatt retning ;)

Deafhood, audisme og filosofisk refleksjon sa...

Jeg merker at det å formidle på tegnspråk og å skrive i ord er to helt forskjellige ting. Når jeg har en bestemt kunnskap om noe, forklarer jeg lettere på tegnspråk. Men å beskrive den i ord er mer en utfordring for meg. Hvis jeg skriver noe fra mine hverdagslige opplevelser eller erfaringer i ord uten bruk av filosofiske begreper, vil det gå som regel greit. Hvis jeg derimot studerer filosofi som fag og bruke det til mine egne fortolkninger, så er det en større utfordring å gjøre språket forstått for vanlige folk med liten eller uten akademisk bakgrunn.

Men takk for at du deler dine erfaringer med meg, Maren. :=)